Slide background

Autisme Praktijk Alice

Autisme Coaching

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Creatieve Therapie

Kennismaking met een kind met autisme!

 

Kind:
Houd rekening met mijn bijzonderheden!
Tips: voor hulpverleners
Ik ben gevoelig voor geluiden en kan ze niet weg filteren.
Ik ben gevoelig voor te fel licht.
Tips: voor hulpverleners
Ik ben gevoelig voor geluiden en kan ze niet weg filteren.
Ik ben gevoelig voor te fel licht.
Wat je tegen mij zegt neem ik letterlijk.
Oogappeltje? Keek je tegen hem op? Laten we er een punt achter zetten! Dit doet de deur dicht. We gaan een luchtje scheppen.
Praat niet te moeilijk.
Spreekwoorden en metaforen begrijp ik niet meteen.
Zeg gewoon wat je echt bedoeld.
Grapjes begrijp ik vaak niet. Grapjes zijn verwarrend.
Doe het niet.
Als ik je beter leer kennen dan merken we vanzelf wel welke humor ik kan waarderen.
Ik kijk graag naar kleuren en plaatjes en wordt er soms ook erg door afgeleid. Het helpt mij als je “beelden” gebruikt of iets met woorden op papier zet of tekent of plaatjes gebruikt of poppetjes.
Moeilijke situaties die zijn gebeurd op school of in het gezin kan ik dan beter uitleggen.
Laat het zien en vraag dan of het mij helpt.
Zoek naar het beste visuele hulpmiddel.
Ik heb moeite met verbanden leggen.
Ik bedoel niet een medisch verband!
Ga samen met mij uitzoeken wat er is gebeurd en doe dat met kleine concrete stapjes.
Wie? Wat? Waar? En toen? Geen “waarom” vragen! Niet nu!
Ik heb moeite met het maken van oogcontact. Verwacht niet dat ik oogcontact kan vasthouden en vraag daar ook niet naar.
Ik kan mij beter concentreren als ik je niet naar iemand hoef te kijken.
Ik kan niet goed aangeven wat ik voel. Emoties van mezelf voelen vind ik lastig en kan ze ook niet altijd goed verwoorden.
Vraag er niet op door want dan ga ik mij niet fijn voelen! Dat voel ik dan wel!
Complexe emoties uit een complexe situatie die is gebeurd kan ik niet meteen uiten.
Soms voel ik helemaal niets ook al vinden hulpverleners dat raar. Zeg niet dat dit raar is of op vallend! Dat geeft te veel afleiding en is slecht voor mijn prikkelgevoeligheden.
Ik wil niet anders zijn of raar.
Ik kan er niet goed tegen als iemand de stem gaat verheffen of te veel emoties laat zien. Het prettigste is als de hulpverlener een neutrale houding aanneemt.
Met stemverheffing bedoel ik dat je opeens ietsjes harder gaat praten of met meer nadruk en klemtonen.
Praat ook niet te veel en te lang achter elkaar door.
Ik friemel graag en fladder soms met mijn handen. Zo kan ik mij beter concentreren.
Laat mij lekker friemelen en fladderen als ik daar behoefte aan heb.
Ik kan niet fantaseren. Fantaseren is lastig als je beperkingen hebt in de verbeelding.
Ik ben eerlijk en direct.

Soms lijkt het of een kind met autisme juist te veel heeft aan fantasie. Dat is niet echt fantasie. Ze weten dan niet goed meer wat echt is gebeurd en wat ze hebben gezien of gehoord op televisie of in games.
Kinderen met autisme hebben helaas vaker angst en paniek klachten.
Ik kan heel slim praten en soms praat ik maar door of ik wil in discussie gaan en niet meer stoppen. Ik ben ook best slim, maar ze zeggen dat ik sociaal en emotioneel veel jonger ben.
Als ik te lang door praat moet je zeggen “stop”.
Duidelijkheid en kort en bondig, maar met respect!
Soms wordt nieuwe informatie al snel te veel. Vraag mij niet te veel tegelijk.
Als je iets uitlegt controleer dan even of ik het heb begrepen.
Ze zeggen dat ik een vertraagde informatieverwerking heb, maar soms verwerk ik informatie juist super snel. Beide geven verwarring.
Vaak word ik overschat en de andere keer juist onderschat.
Natuurlijk is alles afhankelijk van nog meer factoren, maar die moet je als hulpverlener goed in kaart brengen.