Slide background

Autisme Praktijk Alice

Autisme Coaching

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Safe & Sound Protocol (SSP)

Grenzen stellen.

Inleiding

Piekeren, malen of tobben. We doen het allemaal wel eens. De een wat meer en de ander minder. Vaak is er een aanleiding. Bijvoorbeeld je vriend of vriendin is ziek, of het gaat niet goed op je werk of je huisdier heeft een kwaal of de verkering is uit gegaan. Het is niet erg om te piekeren zolang je er zelf geen last van hebt. Mensen met autisme kunnen goed piekeren en blijven er soms lang in “hangen”. Rationeel weten we “dit gepieker heeft geen zin”.

By

Categorie:
Lees meer...

Grenzen stellen.

Inleiding

Grenzen stellen wil zeggen dat je aangeeft wat je wel en niet wilt of kunt. Een ander woord is “assertiviteit”.
Een assertief iemand houdt rekening met zichzelf en de ander.

By

Categorie:
Lees meer...

Autisme en seksuele vorming.

Seksuele vorming

Dit thema is belangrijk omdat het vaker “vergeten” lijkt worden omdat er zoveel aandacht gaat naar andere problemen bij kinderen met autisme.
In de praktijk ontmoet ik pubers, maar ook volwassenen die zijn vastgelopen in het beleven van intimiteit en seksualiteit.

By

Categorie:
Lees meer...

Mindfulness en autisme

Wat is mindfulness?

Door mindfulness leer je om op een goede manier om te gaan met stress en spanningen.
Als je mindfulness oefeningen goed kan toepassen dan wordt het gemakkelijker om kalm te blijven in moeilijke situaties.

By

Categorie:
Lees meer...

Autisme en een veilige hechting met de ouder(s)

Waarom is een veilige hechting belangrijk?

Wanneer een kind een veilige hechtingsrelatie opbouwt met zijn ouders, vergroot dat de kans op een ongestoorde, met name sociale en emotionele, ontwikkeling. Ook bevordert een veilige hechting nieuwsgierigheid, leergierigheid en het toegeven aan de drang tot exploratie.

By

Categorie:
Lees meer...

Creatieve therapie

Verander wat je kunt veranderen en leer omgaan met wat je niet kunt veranderen.

 

By

Categorie:
Lees meer...

Kennismaking met een kind met autisme!

Kind: Houd rekening met mijn bijzonderheden!
Tips voor hulpverleners

 

By

Categorie:
Lees meer...

Grip op overprikkeling

Inleiding: Sensorische informatieverwerking

Sensorische informatieverwerking is het vermogen om informatie vanuit de wereld om ons heen en vanuit ons lichaam op te nemen, te selecteren en de verschillende stukjes informatie met elkaar te verbinden zodat wij er op de juiste manier op kunnen reageren.

De hersenen met neuronenbanen gemaakt met DTI.

By

Categorie:
Lees meer...

Ik Puber-training

De Ik Puber-training is een individuele training voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar met een autismespectrumstoornis (ASS) en een normale of hoge intelligentie. In 18 lessen komen allerlei onderwerpen die te maken hebben met de puberteits- en psychoseksuele ontwikkeling aan bod. Voorbeelden van onderwerpen zijn lichamelijke veranderingen tijdens de puberteit, vriendschap, verliefdheid en verkering, (veilig) vrijen, zwangerschap, grenzen aangeven en herkennen, veilig internetten en Loverboys.

Tekening: Marline “hum?”


By

Categorie:
Lees meer...

Lotgenotencontact

“Er is geen twijfel over het bestaan van de contactstoornis in autisme. Niet dat mensen met autisme geen zin hebben in contact met anderen, maar makkelijk, vlekkeloos en erg spontaan loopt het allemaal niet. Het is een misverstand dat mensen met autisme geen interesse hebben in andere mensen. Wel is het zo dat hun brein moeite heeft met het verwerken van sociale informatie en dat daardoor het contact met anderen moeilijker gaat.”  

Tekening: Marline “alle ballen in de lucht houden”


By

Categorie:
Lees meer...