Mon - Sat: 9:00 - 18:00
Sat-Sun Closed
+61 383 766 284
Mobile
536 Virginia, LA 701
Address

Blog

Autisme deel 3

Inleiding

Een eigen praktijk of bedrijf starten!
Hoe doe je dat? Hoe kan je met autisme een eigen bedrijf ontwikkelen? In dit blog leg ik uit hoe ik mijn voorbereiding heb gedaan.
Ondernemer worden is niet eenvoudig. Er komt veel bij kijken waar je aan moet denken. Mensen met autisme kiezen voor ondernemerschap omdat ze alleen zo hun eigen aangepaste baan kunnen creëren. Omdat ik alleen ervaring heb met mijn eigen bedrijf kan ik ook alleen deze ervaringen delen.

• Hoe start je een e autismepraktijk?
• Wat kost het meeste energie?
• Je praktijk bestaat nu 5 jaar. Hoe kijk je daarop terug?

Hoe start je een autismepraktijk?

1. Studie
Allereerst de juiste studiekeuze maken als autismecoach of specialist.
Alleen met ervaring vanuit je eigen autisme is niet voldoende. Het kan wel, maar als je kwaliteit wilt leveren heb je een professionele basis nodig. Clienten verwachten dat van een autisme coach of specialist en dat is terecht.

2. Ondernemen
Een jaar lang heb ik voorbereidingen gedaan met een ondernemersbureau. Dat was uitermate belangrijk. Je moet kennis hebben van het ondernemen en heel goed kunnen onderbouwen wat je doet en waarom.

3. Financiën
Financieel moet je goed weten waar je mee bezig bent en waar de valkuilen zitten en hoe je het opvangt als het niet goed gaat.
Bedenken welke specifieke ondersteuning je nodig hebt als gevolg van je eigen autisme.

Bijvoorbeeld;
-wat heb ik nodig om goed te kunnen plannen en organiseren in mijn agenda?
-wat zijn mijn eigen valkuilen in de gesprekken met clienten?
-hoeveel rust heb ik nodig?
-hoeveel kan ik aan op een dag?
-hoe ga ik ontspannen?
-bij wie kan ik terecht voor intervisie?
-hoe kom ik aan nieuwe clienten?
-hoe werkt de WMO?
-hoe overleg je met gemeenten en andere partners?
-hoe moet mijn praktijkruimte eruit zien?
-hoeveel winst moet ik maken om mijn rekeningen te kunnen betalen?
-welke verzekeringen heb ik nodig?
-hoe maak ik een goede website?

4. Promotie maken.
Een website is belangrijk want bijna alle clienten komen via deze website binnen. Ook huisartsen en praktijk ondersteuners en GGZ medewerkers vinden de praktijk via de website.

5. Administratie
Belangrijk is ook de juiste ondersteuning voor je administratie. Mijn administratie kantoor werkt goed met mij samen. Deze ondersteuning heb je nodig om het overzicht te bewaren in je facturen en omzet belasting en BTW.

6. Grenzen
Van mezelf weet ik hoeveel ik aankan, maar mijn grenzen bewaken is nog steeds lastig. Daar moeten anderen mij op wijzen en dan denk ik “oh ja dat adviseer ik ook mijn clienten”.
Met grenzen bewaken bedoel ik ook dat je clienten tijdens een intake gesprek goed moet inschatten. Als vraag en aanbod niet passend zijn dan moet je dat aangeven en onderbouwen.

7. Praktijk ruimte
Als laatste een goede praktijkruimte waar men rustig een gesprek kan voeren. Clienten moeten zich ook in de ruimte op hun gemak voelen. Je voert geen gesprekken van achter een computer en ook niet in een rommelige te kleine kamer.

Wat kost het meeste energie?

Agenda
Het bijhouden van de agenda en reserveringen maken. Ik heb een eigen systeem dat ik al vaak heb moeten bijstellen. Het inplannen van clienten is moeilijk voor mij, maar het lukt wel.

Facturen aanmaken.
Ik gebruik via het administratiekantoor boekhoudprogramma’s. Al heb ik een administratiekantoor dan nog zal ik zelf alles moeten invoeren en werk Ik met verschillende tarieven. Ik heb voor mezelf handige lijstjes gemaakt. Toch gaat het bijna altijd goed met de facturen en de controle ervan. Het kost mij een dag per maand, maar die dag kan wegen als een hele week.

Gemeenten
De medewerkers WMO kunnen er niets aan doen en zijn aan regels gebonden, maar het is vaak een lange weg voordat een PGB is geregeld. De verschillende tarieven per gemeente geven extra administratie. Bovendien willen sommige gemeenten elke drie maanden een nieuw VOG. Alsof ik opeens strafbare feiten ga plegen na drie maanden!
Per gemeente zijn de eisen weer anders geregeld. De gemeenten willen periodiek een evaluatie verslag of gesprek. Alle mailverkeer met gemeenten en instanties wordt niet vergoed. Ik werk met begeleidingsplannen en evaluaties met clienten. Zo blijven we scherp gericht op de doelen. De voorbereidingen die ik doe worden niet vergoed zoals ook niet het doen van de administratie.

Foutloos typen en schrijven
Clienten wijzen mij daar regelmatig op want mensen met autisme doen dat nu eenmaal. Spelling begrijp ik niet. Lukt gewoon niet. Het boeit mij ook niet tot iemand er weer iets over zegt of schrijft. Ja, ik maak foutjes. Nou en?

Doorverwijzen
Als ik iemand niet goed genoeg kan helpen dan verwijs ik door naar andere specialisten binnen de GGZ. Nu blijkt dat men daar lang niet altijd beter of anders wordt geholpen. Daar baal ik enorm van. Je hoopt dan dat ze de expertise hebben bij de GGZ om iemand met autisme en comorbiditeit te kunnen helpen, maar dat valt zo tegen.
Vaak worden dezelfde scenario’s uit de kast getrokken zoals EMDR of medicatie en soms wordt zelfs de diagnose ASS eraf gehaald en krijgen ze een nieuwe diagnose. De impact die dat maakt wordt zwaar onderschat en zeker als er wel autisme onder zit. Ik verwacht misschien  te veel van psychologen en psychiaters. Bovendien hebben ze het enorm druk en werken ze per dag veel gesprekken door. Dat kan ik niet. Je in iemand (problematiek) verdiepen kost tijd en geduld. Natuurlijk doe ik ook niet alles goed en maak ik ook inschat fouten of past iemand toch niet bij mijn praktijk. Dat kan altijd en maak ik mij geen zorgen over. Iedereen moet degene zoeken die bij hem of haar past. Dat heb ik zelf ook altijd gedaan in de vele keren dat ik therapie heb gehad.

Je praktijk bestaat nu meer dan 5 jaar. Hoe kijk je daarop terug?

Dit werk heeft mij veel gebracht. Ik kan mijn kennis en ervaring eindelijk inzetten zoals ik dat wil en dat heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven. Bijna 100 % van de clienten is tevreden met de ondersteuning. Hoe tevreden kan ik dan zijn? Natuurlijk kom ik schrijnende verhalen tegen en kan ik niet iedereen voldoende ondersteunen. De client krijgt van mij informatie, advies en sturing en dan is het aan hun zelf wat ze daarmee doen. Ik ben even kortdurend in hun leven. Daarna gaat hun leven verder en komen ze opnieuw hobbels tegen. Dat is altijd zo in het leven. Dat noem ik ontwikkeling naar toekomstperspectief waarin je tevreden kan zijn met hoe en wie je bent en mag zijn. Waarin je geleerd hebt dat je flexibel kan zijn in denken en doen en elke keer weer terug kan gaan naar ontspanning. Dat kan je ook bereiken met autisme op je eigen niveau en een manier die bij je unieke persoonlijkheid past.
Blijf geloven in wat je graag wilt bereiken (als het realistisch is).  Wat je niet kan door het autisme is geen drama of mislukking.

 

 

 

Autismepraktijk Alice

© 2023 Copyright.
KVK: 70379459
SKJ gecertificeerd: 100024035
AGB-Code: 98103143

Contact

Doornappel 3
6367 DP Voerendaal

06-44382158

info@autismepraktijk-alice.nl
autismepraktijk-alice.nl

Search